بسم الله الرحمن الرحیم
قال علی علیه السلام:
"
اوضع العلم ما وقف علی اللسان و ارفعه ما ظهر فی الجوارح و الارکان. (نهج البلاغه، حکمت 92)
پست ترین دانش، دانشی است که در سطح زبان، متوقف شود و والاترین دانش، آن است که در کل وجود
فرد، ظاهر و منعکس گردد.

از آنجا که تفکر و تعمق در پدیده های عالم هستی که همه آنها از ذرات کوچک تا کرات و کهکشانهای بی انتها مخلوقات خداوند متعال هستند ، ظرفیت بی انتهایی را در ی کنجکاوی انسان در کشف حقایق و روابط بین پدیده ها در طول دستیابی به اعتقاد عمیق و ایمان پایدار به خدا دارد ،از این روست که در قرآن، خدا ی باری تعالی دستور موکد به جستجوی در طبیعت و توجه به قدرت لایزال الهی در آفرینش عالم هستی دارد.بنابراین آموزش و پرورش خود را موظف و مکلف می داند با پیش بینی برنامه های مناسب این فرصت رابرای کودکان ودانش آموزان فراهم نماید تاحاصل تحصیلات مدرسه ای ، تنها انتقال پاره ای از مفاهیم به ذهن دانش آموزان نباشد ،     ( سواد به معنی سنتی ) که با فراموش شدن آن مفاهیم ، حاصل کلیه سال های تحصیل نیز از دست برود . به همین سبب ، باید سعی کنیم علاوه بر مفاهیم پایه ، راهی به دانش آموزان نشان دهیم که خودشان بتوانند به دنبال معرفت و دانش مورد نیاز خود بگردند و به یک یادگیرنده ی مادام العمر تبدیل شوند . به همین منظور علاوه برکسب دانش باید راه و روش یادگیری را هم به آنان بیاموزیم تا میل به یادگیری در آنان تقویت گردد

پروژه ی علمی به علت ماهیت هیجانی و اکتشافی خود ، میل به یادگیری را در دانش آموز تقویت می کند و به علّت ماهیت فرایندی خود راه و روش یادگیری را نیز به او می آموزد بنابراین می تواند ابزاری بسیار قوی در خدمت تعلیم و تربیت به معنای واقعی باشد . بنا بر اهمیت پرورش روحیه فعالیت گروهی  بایداز پروژه ها یی که توسط دانش آموزان بصورت گروهی انجام می گیرد حمایت نماییم و اولویت بالاتری را درارزیابی اینگونه پروژه ها در نظر بگیرم.
از آنجایی که دانش آموزان دوره ابتدایی از نظر کسب مهارت ها و تجربیات علمی در ابتدای راه قرار دارند ، برای انجام فعالیتی مثل پروژه علمی نیاز به کمک و راهنمایی معلم و والدین و حتی یکدیگر دارند . معلمان عزیز می توانند هدایت دانش آموزان را برعهده گیرند .

این نوشتار از زبان معلم نسبت به دانش آموز تنظیم شده و مخاطب افعال آن دانش آموز است.

چگونه یک پروژه علمی را انجام دهیم؟

یک دفتر یادداشت تهیه کنید.

عناوین مختلف را کنکاش کنید و با نیروی فکرتان یک موضوع جدید برا ی پروژه بیابید

نوع پروژه خود را مشخص کنید.   

موضوع مورد علاقه خود را به یک پروژه تبدیل کنید.        

فرضیه سازی         

تعیین متغیرها         

طراحی آزمایش         

اجرای آزمایش    

ثبت و سازماندهی نتایج       

نتیجه گیری                

گزارش کتبی         

تابلوی نمایش         

تمرین برای ارائه شفاهی پروژه   

ارائه پروژة علمی به نمایشگاه


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها